Onderwijs
Het schoolplan van de school is richtlijn voor de kwaliteitszorg op de ods Meester Aafjes. Het geeft richting aan het structureel analyseren en bijstellen van de beleidsterreinen.
Functie: de onderwijskundige beleidsterreinen worden planmatig aan de orde gesteld om te evalueren en verbeteringen /aanpassingen te realiseren. Daarmee zorgen we dat het onderwijs regelmatig aangepast wordt aan de eisen van de maatschappij en de huidige tijd.
Methoden
Op de Meester Aafjesschool gebruiken wij de volgende methoden:
Vak
Taal
Spelling
Rekenen
Schrijven
Aanvankelijk technisch lezen
Voortgezet technisch lezen
Begrijpend lezen
Techniek
Wereldoriëntatie
Aardrijkskunde
Geschiedenis
Natuur
Engels
Verkeer
Levensbeschouwing
Expressie
Bewegingsonderwijs
Sociaal emotionele ontwikkeling
ICT onderwijs
Verdieping en verbreding
(Excellentie onderwijs)
Groep
1/2
1/2
4 t/m 8
4 t/m 8
3 t/m 8
1 t/m 6
2 t/m 7
3
3
3
4 t/m 6
3
4 t/m 8
1 t/m 8
3/4
5 t/m 8
5 t/m 8
5 t/m 8
5 t/m 8
4
5/6
7/8
5 t/m 8
1 t/m 8
1 t/m 8
1/2
3 t/m 8
1 t/m 8
1 t/m 8
5 t/m 8
Methode
Fonemisch Bewustzijn
Wat zeg je?
Staal
Staal
PlusPunt
Met Sprongen Vooruit
Pennenstreken
Veilig leren lezen Kim-versie
Diverse leesboeken
Computerprogramma
Atlantis
Humpie Dumpie
Atlantis
Techniektorens
Blink Educatie
Blink Educatie
Blink Educatie
Blink Educatie
Stepping Stones Junior
Stap Vooruit
Op Voeten en Fietsen
De JeugdVerkeersKrant
Wereldwijd Geloven
Kunstkabinet
Moet Je Doen
Bewegingsonderwijs in het speellokaal
Basislessen Bewegingsonderwijs
Kanjertraining
Nationaal mediapaspoort
Pittige Plus Torens
Leerlingenzorg
Vanaf de eerste dag op school worden de specifieke onderwijsbehoeften van elke leerling op verschillende manieren in kaart gebracht. We krijgen zo een beeld van de beste manier waarop een kind tot leren komt, bijvoorbeeld: welke benadering vanuit de leerkracht goed werkt, op welk materiaal het kind het best reageert, of het kind voldoende heeft aan de basisinstructie of juist aan meer of minder instructie. Ook nemen we de sociaal-emotionele ontwikkeling hierin mee.
Met deze kennis, die we op basis van observatie en toetsing voortdurend aanvullen en aanpassen, proberen we in elke groep een onderwijssetting te creëren waarin ieder kind zich zo optimaal mogelijk moet kunnen ontwikkelen.