Over ons

kronkel

Onze school is een daltonschool. Deze naam hebben we niet zomaar. Eens in de vijf jaar worden we gevisiteerd en wordt er bekeken of wij deze naam nog mogen dragen. Na de visitatie in november 2016 is onze licentie weer verlengd. Dit schooljaar zullen wij opnieuw gevisiteerd worden door de Nationale Daltonvereniging.

1_ Over ons IMG_20210917_133045

Dalton onderwijs

kronkel

Het daltononderwijs is ontstaan in de Verenigde Staten. In het plaatsje Waterville in de staat Wisconsin was Helen Parkhurst in 1904 onderwijzeres aan een zogenaamde "eenvrouwsschool". Ze gaf onderwijs aan een groep van 45 leerlingen van zeer verschillende leeftijden, de oudste kinderen waren 16 jaar, slechts twee jaar jonger dan zij zelf was. Haar probleem daarbij was, hoe zij al deze verschillende kinderen tot hun recht kon laten komen.

 

In een gewone groep met kinderen van dezelfde leeftijd is er al een verschil in aanleg en tempo. Nog moeilijker wordt het als de kinderen veel in leeftijd verschillen. Klassikaal onderwijs is dan praktisch onmogelijk. Op grond van nieuwe inzichten begon Helen Parkhurst te experimenteren. Ze schaft het rooster af en laat de leerlingen aan maandtaken werken. Ze creëert in het lokaal voor vijf vakken themahoeken waar de leerlingen onder het toezicht van de oudste kinderen (assistent teachers) aan de taakopdrachten werken. De leerlingen krijgen de vrijheid om het werk in de themahoeken zelf te plannen en elkaar te consulteren als er zich problemen voordoen. Parkhurst zelf geeft individuele en groepjes leerlingen instructie. Mede onder invloed van Maria Montessori, een Italiaanse pedagoge waar zij enkele jaren mee heeft samengewerkt, werkte Helen Parkhurst haar aanpak uit en ontstond er een werkwijze die nu bekend staat als het Daltonplan. Helen Parkhurst vernoemt haar gedachtegoed niet naar zichzelf maar naar het plaatsje Dalton in Massachusetts, waarmee ze Mrs. Crane eert, de vrouw die haar vanaf de opzet van haar experiment tot aan het einde van haar directeurschap in New York in raad en daad, maar vooral financieel steunt.

 

De daltonwerkwijze is het bekendst als de 'school met de taak'. Dalton heeft daarbij het voordeel dat het concept het dichtst bij de meest gebruikelijke inrichting van het onderwijs staat. De taak is het middel om de drie daltonprincipes te realiseren:

1. Eigen verantwoordelijkheid en vrijheid in gebondenheid
2. Zelfstandigheid
3. Samenwerken

Missie en visie

Missie en visie

kronkel

Missie
Op de Meester Aafjes laten we de kinderen zich ontwikkelen naar hun beste kunnen binnen een veilige schoolomgeving.

 

Visie
Onze missie willen we bereiken door kwalitatief Daltononderwijs te verzorgen. We bereiden kinderen voor op de toekomst. We leren kinderen oplossingsgericht denken, verantwoordelijkheid te nemen, samen en zelfstandig te werken door middel van gerichte werkvormen binnen de Dalton kernwaarden, Habits of Mind en coöperatieve werkvormen. We zien dit als een samenwerkingsdriehoek tussen kind, ouders en school. We geven de kinderen een sterke basis mee voor de vervolgstappen in de rest van hun leven.

Team

kronkel

Alles in en om onze school is gericht op leerlingen stimuleren in hun ontwikkeling. Dat geldt voor de faciliteiten, de grote betrokkenheid van ouders en zeker ook voor het fijne team. Samen werken we voortdurend aan het verbeteren van leeropbrengsten, bijvoorbeeld door onze lessen op een creatieve manier te verwerken via bewegend leren. We zijn er voor elkaar en er is aandacht voor ieders ontwikkelwensen. Veel collega’s werken binnen de school aan specifieke doelen, zoals bijvoorbeeld het selecteren van een nieuwe lesmethode. We ondernemen regelmatig teamactiviteiten.


Leerlingenraad

kronkel

Op de Meester Aafjes vinden we het ontzettend belangrijk dat ook leerlingen een stem hebben. Vandaar dat we elk jaar een nieuwe leerlingenraad samenstellen. De leerlingenraad bestaat uit 6 kinderen uit de groepen 5 t/m 8. De leerlingen die zich beschikbaar willen stellen, houden dan een korte presentatie. De klas kiest wie deze belangrijke taak op zich mag nemen.

 

De leerlingenraad komt ongeveer één keer per maand bij elkaar. De leerlingen dragen zelf de agendapunten aan.

 

De vergadering wordt geleid door de voorzitter en er is ook een notulist. Na elke vergadering brengen de klassenvertegenwoordigers hun klas op de hoogte wanneer dit nodig is en daarnaast kan het voorkomen dat ze zaken moeten regelen met de juf, juf Madeleine (directrice) of meester Perry (conciërge).

 

Leden van de leerlingenraad 2022/2023:

  • Fiene (groep 5)
  • Hilke (groep 6)
  • Sylvie (groep 7)
  • Kaj (groep 8a)
  • Finn (groep 8b)

 

De leerlingenraad wordt begeleid door juf Manon en juf Michelle

 

Aankomende vergadering:

15 mei 2024

leerlingenraad 23/24

Over Fluvium

kronkel

Fluvium biedt openbaar onderwijs aan circa 2200 leerlingen op negentien scholen in West Betuwe en Neder-Betuwe. Bij alles wat we doen staat de ontwikkeling van het kind centraal.

Iedere school heeft een eigen identiteit en missie binnen de gezamenlijke koers. Samen leren, werken en leven krijgen alle aandacht. Bij Fluvium werken ongeveer 250 medewerkers. Zo goed als wij voor onze leerlingen zorgen zo goed willen wij zijn voor onze professionals. Zij vormen de kern van onze onderwijskwaliteit.

fluvium_logo